Tarte Tatin (1)

Bakken is hipper dan ooit. Bakprogramma’s, tijdschriften, -blogs en -boeken schieten als paddestoelen uit de grond. Vooral bakboeken hebben mijn interesse. Ik vind het heerlijk om met een kop thee en een dekentje op de bank te zitten, bladerend door verschillende bakboeken en te fantaseren over wat mijn volgende baksel zal zijn.

Maar omdat het nu zo’n hype is, kan het nog best weleens lastig zijn om een bakboek te vinden dat goed bij je past. Het ene boek is immers het andere niet. Sommige bakboeken bevatten meer foto’s van de schrijver van het boek dan van de recepten, en andere boeken spelen zó in op trends dat ze vermoedelijk over een paar jaar in de ramsj-bak liggen in de boekhandel omdat die trends alweer zijn overgewaaid.

Tarte Tatin (2)

Ik hou vooral van theorieboeken. Natuurlijk wil ik ook foto’s bij de recepten, ik zie immers graag wat ik kan verwachten. Het oog wil ook wat. Maar de nadruk moet wat mij betreft niet liggen op gelikte foto’s. En van tijdloze recepten hou ik ook. Taarten die 50 jaar geleden al lekker waren, of koekjes die al jarenlang gemaakt worden in de familie. Klassiekers. Om die reden laat ik de meeste ‘hippe’ bakboeken links liggen, en beperk ik me tot de boeken waar recepten in staan waar mijn kleinkinderen ook nog iets aan gaan hebben in de verre toekomst.

Toen ik hoorde dat ‘Tarte Tatin – De beste recepten van de Franse patissier’ uit zou komen, was ik dan ook meteen enthousiast. Frankrijk biedt ons ontzettend veel op het gebied van patisserie, en de allerbeste recepten gebundeld in 1 boek, dat is natuurlijk geweldig. Mijn verwachtingen waren dan ook hooggespannen.

Tarte Tatin (3)

Tarte Tatin maakt die verwachtingen gelukkig meer dan waar.
Petit fours, koekjes, soezen, brioches, cakes, taarten, pudding, flans, meringues, alles wat je bij een Parijse banketbakker ziet liggen, staat ook in dit boek. Alles aan dit boek ademt dat het een klassieker is. De schrijfster, Ginette Mathiot, schreef de originele versie van dit boek namelijk al in 1938, in het Frans, “Je sais faire la patisserie”. Sindsdien is het meermaals opnieuw uitgebracht, en afgelopen maand dan ook eindelijk in het Nederlands. Dat een boek al zo lang meegaat geeft vertrouwen in de recepten, vind ik. Het voelt meer als een encyclopedie, Bijbel of naslagwerk, dan een simpel bakboek.

Tarte Tatin (4)

Qua vormgeving vind ik het boek ook prachtig. Er staan mooie foto’s bij de meeste recepten, maar het boek is ook nog eens voorzien van sfeervolle illustraties die niet zouden misstaan op posterformaat in een knusse keuken. De letters zijn goed leesbaar en strak, zodat het geheel niet oubollig oogt. Met de twee leeslinten kan je verschillende recepten onthouden, en hoewel het boek meer dan een kilo weegt, ligt het dankzij de kussentjes in de kaft toch fijn in de hand.

Verwacht je een hip boek met suikervervangers, botervervangers en glutenvrij meel, dan kom je bedrogen uit. Fransen houden van lekker en van goed, en gebruiken volle melk, roomboter, kristalsuiker, room en gewone bloem, en dat zijn dan ook de ingrediënten die je in Tarte Tatin terugvindt.

Tarte Tatin (5)

Met 35 euro is het boek niet héél goedkoop, maar geloof me, dit boek is elke cent waard. Als je toch geld uit gaat geven aan een bakboek, geef deze dan absoluut een kans. Het boek is ontzettend dik, goed leesbaar, helder, en bevat recepten die nog generaties lang populair zullen blijven. Het is enorm veelzijdig en uitgebreid. Typisch een boek dat je als dochter op een gegeven moment erft van je moeder. Voor mij is het een absolute aanwinst in de boekenkast!

Klik hier om enkele pagina’s van het boek in te zien.

Print Friendly, PDF & Email